Arkeen paluu – miten säilyttää RENTO LOMAFIILIS hektisen työarjen keskellä?

Suurin osa meistä on palannut kesälomilta takaisin töiden pariin. Kesäloman jälkeen olo tuntuu usein kokonaan erilaiselta, ja voi olla vaikea päästä kiinni siihen tunteeseen, miksi olikaan niin stressaantunut ennen lomaa. Oliko työni tosiaan niin stressaavaa? Mistä se kaikki kiire oikein tuli? Moni saattaakin pohtia, miten saisi ylläpidettyä arjessa sen rennon ja hyvän fiiliksen, minkä lomalla palautumisen myötä saavutti.

Ensinnäkin, jos olo tuntuu loman jälkeen kovin erilaiselta, on se myös tietynlainen hälytysmerkki – lähes kaikilla kesäloma on varmasti tullut tarpeeseen, mutta jos koet olevasi kuin eri ihminen loman jälkeen, on syytä pohtia, oletko kenties ollut liian kovan paineen alla työssäsi.

Miten varmistaa, että työkuormitus pysyisi aisoissa myös lomien välissä? Ohessa muutama vinkki työstä palautumisen ja työn hallinnan tueksi.


1. OVATKO TYÖSI YDINTAVOITTEET SINULLE SELVILLÄ?

Pysähdy tarkastelemaan työtehtävääsi kriittisesti ja pohdi, mikä on työsi tuottama lisäarvo ja mikä siinä on kaikkein tärkeintä. Esimerkiksi meidän konsulttien tärkein tehtävä on auttaa asiakasta rekrytoimaan henkilö, joka viihtyy ja menestyy tehtävässä. Kaikki tämän ydintavoitteen ulkopuolella oleva työ on vähemmän tärkeää. Esimerkiksi viimeisen päälle hiotut Power Pointit ja nokkelat LinkedIn -päivitykset ovat hyvä lisä työhön silloin, kun aikaa jää ydintavoitteiden hoitamisen jälkeen. Niiden takia ei kuitenkaan kannata menettää yöunia tai muuten tinkiä palautumisesta kiireaikoina.




2. Vilkuiletko iltaisin työpuhelinta? Peruitko taas jumpan tai muun harrastuksen illalta, jotta voisit tehdä pidempään töitä?

Oma palautuminen ja työssä jaksaminen voi olla yllättävän pienistä arjen valinnoista kiinni. Jos esimerkiksi joka toinen viikko jättää jumpan tai muun oman jaksamista tukevan asian väliin, voi se alkuun tuntua harmittomalta. Kunnes jouluun mennessä olet käyttänyt aika monta tuntia töihin siitä ajasta, minkä olisit voinut käyttää itseesi ja oman jaksamisen tukemiseen.

Onkin tärkeää tiedostaa, että pienetkin valinnat kumuloituvat ­– siksi omien rajojen ylittyminen ja siitä seuraava kuormittuminen käy niin salakavalasti, pieni harmiton valinta kerrallaan.

3. Tuntuuko, että sinulta vaaditaan liikaa, etkä voi vaikuttaa asioihin?

Jos työn vaatimukset alkavat tuntumaan kohtuuttomilta, kannattaa pysähtyä ja pohtia myös omaa ajatteluaan kriittisesti. Kuormittuneena ihminen ajautuu helposti tilanteeseen, jossa oma perspektiivi asioihin kapeutuu ja tuntuu, ettei itse voi vaikuttaa omaan työmäärään tai työtehtäviin. Tarkastele ajatuksiasi kriittisesti: kuka sinulta vaatii ja mitä asioita? Millainen työn tulos sinulle itsellesi riittäisi? Usein olemme itse esihenkilöä tai organisaation johtoa kriittisempiä omaa suoriutumistamme kohtaan. Jos oman työpanoksen riittävyys mietityttää kovasti, voit kysyä rohkeasti myös esihenkilöltä palautetta siitä, miten hän on työpanoksesi kokenut.

IKIGAI Assessments

IKIGAI Assessments

IKIGAI on moderni työpsykologiyritys. Tuemme asiakkaitamme osuvien rekrytointien tekemisessä sekä tiimien ja yksilöiden kehittämisessä. Tiimimme koostuu työelämään erikoistuneista psykologeista, joiden tausta on henkilöarviointityössä, työterveydessä ja HR:ssä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä tietosuojaselosteen mukaisesti, sivuston käyttöä jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön